Home Internet Waarom tweestapsverificatie steeds belangrijker wordt in ons digitale tijdperk

Waarom tweestapsverificatie steeds belangrijker wordt in ons digitale tijdperk

33
0
DELEN
Tweestapsverificatie

In het digitale tijdperk waar we tegenwoordig in leven kan tweestapsverificatie voor accounts nauwelijks meer ontbreken. Internetgebruikers weten als geen ander dat er ontzettend veel persoonlijke informatie op het internet staat, en dat het daarmee als een onveilige omgeving wordt gezien. Met het ene phishing mailtje na het andere, proberen hackers op allerlei verschillende manieren aan jouw persoonlijke gegevens te komen. Het is daarom extra belangrijk om je accounts zo goed mogelijk te beveiligen. In dit artikel leggen we je uit wat tweestapsverificatie betekent en hoe je het voor je accounts kan instellen. 

Wat is tweestapsverificatie?

Hoewel al veel gebruikers, platformen en bedrijven voor tweestapsverificatie hebben gekozen, is het lang niet voor iedereen duidelijk wat het nut hiervan is. Wat is een tweestapsverificatie nou precies? Tweestapsverificatie is eigenlijk een extra manier van beveiliging voor het inloggen op je account. Hierbij maak je gebruik van verificatie van je account in twee stappen. Nadat je je gebruikersnaam en wachtwoord hebt ingevuld, dien je op een tweede manier te bevestigen dat het om jou gaat. Hier zijn verschillende methodes voor. Zo wordt er vaak een unieke code naar een vertrouwd apparaat verstuurd die slechts één keer kan worden gebruikt. Dit gebeurt meestal via sms. Als je de code hebt ontvangen, kun je deze invoeren en kun je via deze 2 staps verificatie inloggen op je account. Zo wordt voorkomen dat hackers genoeg hebben aan alleen een wachtwoord om jouw account te hacken. 

Tweestapsverificatie

Wie maken er gebruik van tweestapsverificatie?

Internetgebruikers krijgen de optie geboden om tweestapsverificatie op social media in te stellen. Dit is vaak heel simpel en kost weinig moeite. Voor bijvoorbeeld WhatsApp zijn er maar enkele stappen die doorlopen moeten worden: instellingen, account en verificatie in twee stappen inschakelen.

Dagelijks wordt er een groot aantal phishing mailtjes verstuurd. Door bedrijven als Google en Microsoft, die mailbox-services aanbieden, wordt daarom ook aangeraden om tweestapsverificatie in te stellen.

Hoe stel ik tweestapsverificatie in voor mijn Gmail account?

Aangezien Gmail een gratis mailbox-service is van Google, zal de tweestapsverificatie via Google ingesteld moeten worden. 

  • Ga naar jouw Google-account.
  • Klik op ‘Beveiliging’.
  • Klik in het venster op ‘Inloggen bij Google op Authenticatie in twee stappen’.
  • Klik op ‘Aan de slag’.
  • Volg de overige stappen.

Hoe stel ik voor mijn Microsoft Outlook account twee staps verificatie in?

  • Ga naar ‘Beveiligingsinstellingen’ en meld je aan met jouw Microsoft-account.
  • Kies onder de sectie ‘Verificatie in twee stappen’ de optie ‘Verificatie in twee stappen instellen’ om deze in te schakelen.
  • Volg de overige instructies.

Wat is 2 factor authenticatie?

De termen tweestapsverificatie en 2 factor authenticatie worden vaak door elkaar gehaald. Beide termen hebben echter hetzelfde doel: het weren van hackers en cybercriminelen uit accounts. 2 factor authenticatie, ook wel two factor authenticatie genoemd, werkt bijna hetzelfde als tweestapsverificatie. Echter wordt er bij 2 factor authenticatie gebruik gemaakt van langere codes, meer locaties en biedt het extra functies. Het is daarmee de opvolger van tweestapsverificatie. Voorbeelden van grote bedrijven die al gebruik maken van de twee factor authenticatie zijn onder andere Google en Apple. 

We kunnen dus wel concluderen dat het beveiligen van accounts steeds belangrijker wordt, en dat tweestapsverificatie en twee factor authenticatie hier een grote rol in spelen.

DELEN
Vorig artikelNa lang wachten is het zover: WhatsApp introduceert donkere modus
Volgend artikelIs je smartphone batterij snel leeg? Met deze tips gaat-ie langer mee!
Mijn naam is Tessa Kok en ik ben 21 jaar oud. Momenteel ben ik bezig aan het laatste jaar van mijn HBO opleiding Media, Informatie en Communicatie. Tijdens deze studie en mijn stages heb ik geleerd mezelf te specialiseren in het schrijven van creatieve artikelen, sociale media, copywriting, community management, trendresearch en het ontwikkelen en creëren van diverse soorten content.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here