Een duidelijk, mooi en herkenbaar logo is misschien wel een van de belangrijkste aspecten van een bedrijf. Je logo komt overal terug. Op je website, social media accounts maar wellicht in de toekomst zelfs op een vrachtwagen! Je logo moet dus simpel, herkenbaar en flexibel zijn.
Niet elke startende ondernemer heeft de middelen om het maken van een logo aan een expert over te laten. Het opzetten van een eigen bedrijf kost vaak al geld genoeg. Gelukkig zijn er in dit moderne tijdperk aardig wat mogelijkheden om zonder financiële middelen toch heel veel voor elkaar te krijgen. Een daarvan is de Gospaces logomaker. Zij zijn zich ervan bewust dat menig ondernemer gewoon de middelen niet heeft om een logo te laten maken. Met dit in het achterhoofd hebben ze hun logomaker opgezet, geschikt voor kleine en grote ondernemers.
De hoeveelheid lettertypes en pictogrammen die je met deze logomaker kunt ontwerpen is eindeloos, waardoor er voor iedereen wat wils is. Daarnaast werkt de logomaker heel fijn en soepel. Er zijn geen gekke banners, reclames of onnodige kleuren op de website, waardoor die heel strak is en lekker snel werkt, zelfs op langzamere desktops.
Daarnaast hoef je niets te downloaden of te kopen om je logo gratis te kunnen downloaden. Klik naderhand gewoon op de blauwe ‘download’ knop en je bent klaar!
Hoe begin ik?
De Gospaces logomaker is dus een erg simpele tool, maar het is wel van belang om je te realiseren wat een goed logo is, en hoe je die maakt. Het lettertype moet bijvoorbeeld goed leesbaar zijn, en het pictogram moet bij je bedrijf passen.
Kijk eerst eens goed naar je bedrijf en – als je die al hebt – je website. Wat probeer jij met jouw bedrijf uit te stralen? Wat maakt jou anders dan anderen? Open daarna de logomaker en bekijk alle onderdelen goed. We hebben het hier over een bedrijfslogo, een enorm belangrijk onderdeel van je bedrijf. Misschien zie je op dit moment al wat lettertypes en pictogrammen die je mooi vindt, klik die dan aan en maak bijvoorbeeld een screenshot, zodat je later kunt kijken welke je het allermooiste vindt. Het kan ook een goed idee zijn om je gemaakte logo’s aan anderen te laten zien en hen om hun mening te vragen. Omdat de logomaker helemaal gratis is, kun je zoveel verschillende logo’s maken als je wil.
Het lettertype
Heb je al een naam voor je bedrijf? Helemaal goed, voer die nu dan linksboven in. Nu kun je gaan spelen met verschillende lettertypes. Ook hier is het belangrijk om je af te vragen wat er bij je bedrijf past. Is de tone of voice van je bedrijf erg formeel? Dan is een statisch lettertype vaak passender dat iets met sierlijke krullen. Je lettertype zegt veel over de stijl die je uit wil dragen. Probeer er dus een paar en kijk welke je het mooiste vindt. Moeite met kiezen? Maak ook hier wat screenshots die je later kunt bekijken of schrijf de namen van je favoriete lettertypes op.
Een pictogram kiezen
Er is keuze uit talloze pictogrammen. Door steeds op ‘+ load more’ te klikken kun je meer pictogrammen laden. Bedenk ook hier weer dat het belangrijk is wat jij met je bedrijf uit wil stralen. Mensen zullen je pictogram vaak eerder zien dan je bedrijfsnaam, dus het is van belang dat dit je bedrijf op een goede manier weerspiegelt. Ook kan het zijn dat je logo in de toekomst zo herkenbaar is, dat je je pictogram zonder tekst erbij kunt gebruiken, zoals bijvoorbeeld Apple dat doet. Ook dan is het van belang dat je logo goed weerspiegelt waar jouw bedrijf voor staat en wat jij doet.
Lijst picogram
Als allerlaatste komt de lijst van je picogram. Omdat je je lettertype en pictogram al gekozen hebt, is deze stap niet zo moeilijk. Kies een lijst die past bij je pictogram. Is je pictogram een beetje speels? Kies dan een lijst die dat ook is. Als je een iets statischer lettertype gekozen hebt, is een lijst met rechte lijnen wellicht passender.
Nu is het tijd om je logo te downloaden!
Je hebt nu in een mum van tijd een volledig logo gemaakt, zonder hier ook maar een cent aan uit te hoeven geven. Je logo wordt trouwens gedownload als .PNG bestand, waardoor je niet hoeft te rommelen met de kleur van je achtergrond, aangezien je logo zelf geen achtergrond heeft.
Het maken van een logo kost misschien wat van je tijd, maar dan heb je ook wat. Veel succes!