Home Smartphones en tablets Programmeren met kleuters – 3 boekentips

Programmeren met kleuters – 3 boekentips

47
0
DELEN
Programmeren

Als kinderen leren programmeren leren ze vaardigheden die belangrijk zijn bij elk beroep. De vaardigheden die ze oefenen zijn:

  • Creatief en logisch denken
  • Ruimtelijk inzicht
  • Probleemoplossend vermogen
  • Structureren
  • Samenwerken

Jonge kinderen kun je de basisprincipes van het programmeren al aanleren. Er zijn diverse boeken verkrijgbaar die kinderen stap-voor-stap uitleggen hoe je een spel maakt met bijvoorbeeld Python of Scratch. Ook zijn er boeken die geschikt zijn voor kleuters. Niet dat kleuters al leren programmeren, maar ze kunnen al wel de basisprincipes van het programmeren oefenen. Met de app ScratchJr leren kinderen wel de basis van het programmeren. In dit artikel noem ik drie boeken die geschikt zijn voor kinderen vanaf een jaar of 5. Met deze boeken kunnen ouders en leerkrachten met hun kind(eren) aan de slag en kunnen ze de basisprincipes van het programmeren leren.

Hello Ruby – Het avontuurlijke sprookje over programmeren

Het boek Hello Ruby is voor alle kinderen vanaf 5 jaar. Ruby is een meisje met een enorme fantasie. Ze denkt over alles na en haar favoriete woord is dan ook ‘Waarom?’ Als haar vader op een dag op reis gaat voor zijn werk, laat hij een ansichtkaart na met een opdracht. Ruby moet op zoek gaan naar 5 edelstenen. Verder worden er geen instructie gegeven en Ruby weet niet waar ze moet beginnen. Dan bedenkt ze dat een groot probleem eigenlijk alleen maar kleine probleempjes bij elkaar zijn. Ze maakt een plan en dat geeft haar een stukje rust. Dan gaat ze op pad en ontmoet Ruby vele nieuwe vrienden die haar elk een stapje verder brengen in de oplossing van het grote probleem. Maar of het lukt om alle 5 de edelstenen te vinden?

Dit sprookje leert kinderen alles over de principes van het programmeren; grote problemen opdelen in kleine problemen, patronen herkennen, stap-voor-stap plannen maken en buiten de kaders denken. Maar dan begint het echte werk. Na het verhaal staan nog 22 activiteiten beschreven waarmee kinderen deze principes kunnen oefenen.

In dit boek leer je dus niet programmeren, maar leer je de basisprincipes die nodig zijn om te programmeren.

Het officiële ScratchJr boek

ScratchJr is een app die je gratis kunt installeren op je tablet. ScratchJr is een programmeerprogramma voor kinderen vanaf 5 jaar en is de voorloper van Scratch, een app dat geschikt is voor kinderen vanaf 8 jaar. Met dit programma leren kinderen spelenderwijs programmeren, en dit boek helpt kinderen daarmee op weg. Dit boek is niet bedoeld voor de kinderen zelf, maar voor ouders, leerkrachten en iedereen die kinderen wil helpen met het leren programmeren, creatief denken en systematisch redeneren.

In het eerste hoofdstuk ga je samen je kind(eren) een dansfeest maken en laat je de kat en andere figuren dansen. Al spelenderwijs komen alle knoppen en mogelijkheden aan bod en leer je de app ScratchJr kennen. In het tweede hoofdstuk leer je hoe je de kat laat bewegen en ook op welke verschillende manieren de kat kan bewegen. Je leert dus de betekenis van de bewegingsblokken. In het derde hoofdstuk leren kinderen om een verhaal tot leven te brengen en het als een film voor hun ogen te laten afspelen. En in hoofdstuk 4 ontwerpen ze vier kleine spelletjes en daarna wordt alles wat ze geleerd hebben gebruikt om een groot spel te maken.

Mijn eerste codeerboek

Dit interactieve flapjesboek bevat leuke spelletjes die je stap voor stap duidelijk maken hoe een computerprogramma werkt. Basisbegrippen uit de informatica worden in een toegankelijke taal uitgelegd en de illustraties maakt het nog eens duidelijker voor kinderen. Puzzels, spelletjes en een labyrint leggen op een eenvoudige manier de principes van getallenreeksen en algoritmes uit. Kinderen leren met dit boek kritisch kijken, logisch redeneren, patronen ontdekken, problemen ontleden en oplossen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here