Home Internet YouTubers maken zichtbaar wanneer zij betaald worden door een merk

YouTubers maken zichtbaar wanneer zij betaald worden door een merk

110
0
DELEN

Tegen betaling aan je volgers vertellen hoe lekker het eten van merk X is, hoe gaaf de nieuwste gadget van merk Y is of hoe leuk een dagje weg is bij pretpark Z. YouTubers (en bloggers!) krijgen steeds meer producten of andere aanbiedingen voor hun neus geschoven waar zij, al dan niet betaald, over vertellen aan hun publiek. Toch is het belangrijk om als kijker of lezer te weten voor welke content door een opdrachtgever is betaald of niet.

De Social Code: YouTube

Om verwarring over betaalde content de wereld uit te helpen, bedachten enkele YouTubers De Social Code. Richtlijnen waarmee, voornamelijk YouTubers, kunnen aantonen aan hun volgers dat een product in hun video wel of niet gesponsord is.

Er bestaan volgens De Social Code vier richtlijnen voor het reclame maken:

  • Situatie 1: Je wordt betaald om reclame te maken voor een merk, product of dienst.
  • Situatie 2: Je wordt betaald om reclame te maken voor een erkend goed doel of om een maatschappelijk belang aandacht te geven.
  • Situatie 3: Je hebt een product of dienst gratis of met korting gekregen.
  • Situatie 4: Je hebt een product of dienst zelf gekocht.

Afhankelijk van de situatie kan de YouTuber in de video vermelden dat een product, dienst of merk is gesponsord of onderaan in de videobeschrijving vermelden dat het product is gesponsord.

De Reclame Code Commissie

Voorheen bestond de Reclame Code Commissie (RCC) al. In de Reclame Code staan alle regels wat betreft reclame maken in Nederland. Wat mag wel? Wat mag niet? En wat gebeurd er als je je niet aan de regels houdt? Daar heet de RCC regels voor opgesteld. YouTube en adverteren via dit medium is vrij nieuw en daardoor zijn er nog geen regels voor.

Met de Social Code komt daar nu dus verandering in. Echter is de Social Code geen wet en staan er geen straffen op wanneer een YouTuber besluit zich niet aan de regels te houden. De Social Code biedt richtlijnen voor de YouTuber om transparant te kunnen zijn naar zijn of haar publiek. Het is aan de YouTuber zelf om te bepalen of hij of zij hier aan mee werkt.

Wel is het zo dat in de nabije toekomst er wel echte wetten en straffen komen voor wie reclame maakt op internet. Door je alvast aan te sluiten bij De Social Code raak je vast gewend aan de richtlijnen en is het bijna onmogelijk om de mist in te gaan wanneer de wetten er echt zijn.

Wat betekent dit voor een consument?

Als consument is het belangrijk om te weten dat een artikel, product, video of wat voor soort content dan ook gesponsord is. Je kunt je hierdoor gaan afvragen of het enthousiasme, waarmee YouTuber X de nieuwste telefoon test, echt is of gemaakt.

Advies is dan ook om voordat je afgaat op een product naar aanleiding van een YouTuber altijd te kijken of de specificaties van een product, bijvoorbeeld een gadget, echt voldoen aan je verwachtingen. Bekijk op YouTube eens wat reviews van andere YouTubers. Zij belichten het product wellicht op een andere manier. Ook het lezen van reviews zal je helpen om de juiste beslissing te maken over je aankoop.

Tenslotte dien je het product in de winkel altijd even zelf te testen. Pak een telefoon of smartwatch even vast, type een paar keer op het toetsenbord van de nieuwste laptop zodat je het gevoel zelf kunt ervaren.

over het algemeen mag je er vanuit gaan dat iemand op YouTube zijn best zal doen om voor jou een zo eerlijk mogelijke review te delen. Ze zeggen natuurlijk niet dat het product iets kan, wat in werkelijkheid niet zo is. Op dat moment beschadigen ze het vertrouwen van hun volger en dat is het laatste wat een YouTuber zou willen.

De volgende stap van de Social Code is adverteren op Instagram.
Ook hier zie je steeds meer dat accounts reclame maken zonder dit te vermelden aan zijn of haar volgers.
Wat vind jij van de richtlijnen? Wil je meer weten over Social Code of ben je influencer en wil je je aanmelden? Bezoek dan de website.

(bron afbeelding: De Social Code)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here