Home Smartphones en tablets Waarom wearables?

Waarom wearables?

3255
0
DELEN
wearables

Stoelen, tafels, planten, waterflesjes, lampen, riemen, klokken en truien: je kunt het zo gek niet bedenken of er zijn wel plannen om er een sensor of chip in te bouwen. De smartgadgets vliegen je om de oren en als het even kan zijn ze nog wearable ook. Denk bijvoorbeeld aan een VR-bril, een sport armband of een smartwatch. Maar staan we nog wel open voor al deze technische hoogstandjes? Of zijn we inmiddels wearable-moe? In deze blog zoeken we alles voor je uit en gaan we op zoek naar de ontwikkelingen en trends op het gebied van wearables.

Waarom wearables?

Sommige mensen kunnen er geen genoeg van krijgen, terwijl anderen er juist al schoon genoeg van hebben. Maar waarvoor dienen die wearables nu precies? En wat is eigenlijk de toegevoegde waarde? Het sleutelwoord voor het beantwoorden van deze vragen is: gemak. Want kun je er nou echt iets extra’s mee wat je anders niet zou kunnen? Meestal niet. Het is echter wel een enorme verbetering op het gebied van gebruiksgemak. Een voorbeeld hiervan is dat je bij een smartwatch je smartphone niet meer uit je broekzak hoeft te halen. Hoe klein ook, het is toch weer een extra handeling die je moet verrichten. Vooral als je een booktype Samsung Galaxy J5 2017 hoesje hebt die je nog open moet slaan. Met een smartwatch ervaren mensen een groter gebruiksgemak omdat ze hun meest gebruikte functies letterlijk bij de hand hebben. Daarnaast loopt een smartphone zo ook minder kans op schade én gaat de batterij natuurlijk langer mee!

Een belangrijke functie van een smart-wearable waar door veel mensen niet direct aan gedacht wordt, is persoonlijke veiligheid. Ook voor kinderen zijn er namelijk speciale wearables met vele functies. Zo kun je bijvoorbeeld afstandslimieten instellen om te voorkomen dat je kinderen te ver weggaan met het buiten spelen, wordt je kind gemonitord als dat nodig is of kan er bij een bepaald signaal een noodnummer worden ingeschakeld. Een andere mogelijkheid is de zorg. Op dit moment is het nog niet mogelijk, maar de kans is groot dat we in de toekomst diagnoses kunnen stellen aan de hand van data uit wearables.

Wearables in verschillende vormen

De smartwatches waren de eerste wearables met uitzonderlijke technieken. Deze technieken zien we terugkomen in andere vormen die geen telefoon accessoires zijn. Wat dacht je van de Google Glass en de Virtual Reality bril? Binnenkort verschijnt er zelfs een slimme riem op de markt, die precies de maat van je taille voor je in de gaten houdt. Of wat dacht je van slimme contactlenzen, of een bril die jouw dagelijkse beweging nauwkeurig bijhoudt? Ook aan de vrouwen wordt gedacht bij het ontwerpen van deze wearables. Een smartring met een prachtig design of een Bellabeat: de wearables gaan steeds meer op in de dagelijkse outfits.

Helaas gaat een grote ontwikkeling op het gebied van technologie in veel gevallen gemoeid met een hogere mate van milieuvervuiling. Daarom is het belangrijk om rekening te houden met het materiaal dat gebruikt wordt, bijvoorbeeld door verwisselbare bandjes van luxe en duurzame materialen te ontwikkelen. Niet alleen bij wearables, maar ook bij bijvoorbeeld smartphone- en tablethoezen is dit een opvallende trend.

Game on!

Trends zoals de app Pokemon Go hebben veel fabrikanten van wearables aan het denken gezet. Met een aanpassing op hun producten proberen zij nu hun gebruikers meer in beweging te krijgen. Met vergelijkbare augmented reality spellen, sportgames, of wandelroutes door bijzondere gebieden kun je de strijd aangaan met je vrienden. Fitbit Adventures is een producent die deze mogelijkheden allemaal heeft ontwikkeld voor hun gebruikers. Helaas is dit momenteel alleen nog maar verkrijgbaar in de VS, maar wie weet komt dit ook nog onze kant op…

We kunnen concluderen dat de smartwatch – zoals we ‘m nu kennen – waarschijnlijk geen grote groei meer door gaat maken. Bij grote aanbieders zoals Apple en Microsoft is al een daling te zien in het aantal verkopen van de smartwatches. Consumenten lijken toch nog niet overtuigd te zijn van de toegevoegde waarde van dit product en geloven niet dat hun privacy goed gewaarborgd blijft. Fabrikanten proberen in te spelen op de klachten en wensen van de consument door nieuwe mogelijkheden, toepassingen en re-designs. Ook door bepaalde dagelijkse accessoires smart te maken (denk bijvoorbeeld aan je bril of ketting) wordt het marktaandeel van wearables toch weer vergroot. Wat er precies gaat komen kan niemand zeggen, maar de verwachtingen liggen hoog…

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here