Home Automotive Tweedehands autoverkoop: van straatbordje tot online

Tweedehands autoverkoop: van straatbordje tot online

186
0
DELEN

De automarkt is een dynamische sector waarin veel is veranderd in de afgelopen jaren. Sinds de jaren vijftig is een auto geen exclusief artikel meer voor de elite, maar toegankelijk voor het grote publiek. Het is zelfs geen uitzondering meer dat een huishouden meer dan één auto bezit. In 1950 reden er bijvoorbeeld nog maar 139.000 auto’s rond in Nederland en in 2017 zijn dat er al meer dan 8 miljoen. Door deze enorme hoeveelheid auto’s is er ook een grote tweedehandsmarkt ontstaan voor auto’s. Je kunt net zoals vroeger je gebruikte auto in de berm zetten met een bordje ‘Te koop’, maar via een online marktplaats verkoop je je auto tegenwoordig sneller en voor een betere prijs.

De dealer staat buiten spel

Wie zijn auto vroeger wilde verkopen, deed dat veelal via de autodealer. Slechts een handjevol probeerde het via de particuliere verkoop met een bordje aan de straat of een briefje in de supermarkt. Tegenwoordig worden de meeste tweedehandsauto’s verkocht via online marktplaatsen. Wie snel van zijn auto af wil, zal anno 2017 eerder zijn auto verkopen via een online opkoper zoals Wijkopenautos.nl dan via de autodealer. Tot ongeveer 20 jaar geleden was de tweedehands automarkt nog een goede inkomstenbron voor autodealers. Tegenwoordig mogen zij al blij zijn als een verkochte tweedehands auto netto 100 euro oplevert. Het opkopen van een tweedehands auto is dan ook niet veel meer dan een service voor klanten die een nieuwe auto kopen.

Tweedehands auto verkopen in de toekomst

Sinds de opkomst van Marktplaats en AutoScout24 wordt een groot deel van de tweedehands auto’s particulier verkocht. Voor wie zijn gebruikte auto wil verkopen zijn er, door de komst van online marktplaatsen en open grenzen, namelijk veel mogelijkheden bij gekomen. Je bereikt online niet alleen een grotere groep Nederlandse kopers, maar kunt je auto ook makkelijker verkopen over de grens. Autobezitters zullen deze online verkoopkanalen in de toekomst dan ook steeds meer gebruiken. Er zijn echter een aantal ontwikkelingen in de autowereld die wellicht een grote invloed kunnen hebben op de tweedehandsautomarkt. Zo worden er steeds meer flexibele manieren van autorijden geïntroduceerd zoals private leasing en carsharing. Als deze manieren van autorijden in de komende tien jaar succes krijgen, zal het aantal particuliere autobezitters aanzienlijk dalen. Het gevolg is dat de particuliere tweedehandsautomarkt daardoor behoorlijk slinken. Of dit een realistisch toekomstbeeld is, zal de toekomst natuurlijk moeten uitwijzen. Dat zou namelijk betekenen dat Nederlanders massaal afstand zouden moeten doen van autobezit.

Leestip: De ontwikkelingen van vliegende auto’s

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here