Home Uncategorized Tips voor het maken van een back-up van je computer

Tips voor het maken van een back-up van je computer

2335
0
DELEN

Een back-up is ontzettend belangrijk. Vaak merk je pas hoe fijn het is om een back-up te hebben wanneer je laptop stopt of je computer niet meer aangaat. Het maken van een back-up kan op verschillende manieren en op verschillende locaties. Middels dit artikel vind je diverse manieren hoe jij het best een extra kopie kunt maken van je bestanden op je computer.

Back-up op een harde schijf

Een back-up kan je op een externe harde schijf doen. Een externe harde schijf kun je vergelijken met een USB-stick met een enorme opslagcapaciteit. Je kunt vaak kiezen voor een opslagruimte van bijvoorbeeld 500 gigabyte, 1 of 2 terabyte of misschien nog wel groter. Het maken van een back-up doe je handmatig door je belangrijkste bestanden op je harde schijf te zetten. Een harde schijf koop je vanaf ongeveer 50 euro.

Back-up op Google Drive

Een harde schijf is leuk, maar een harde schijf kan kapot. Google Drive is een manier om je documenten digitaal op te slaan. Niet alleen is je back-up dus opgeslagen in de ‘cloud’, maar ook kun je er altijd bij. Ook wanneer je een keer niet thuis bent en wel bij je bestanden moet, kun je de Google Drive raadplegen. Het gebruik van Google Drive is gratis tot 15 gigabyte. Vanaf meer opslagruimte ga je betalen. Bij Google betaal je € 1,99 per maand voor 100 gigabyte, € 9,99 per maand voor 1 terabyte en € 99,99 voor 10 terabyte opslagruimte.

Back-up met OneDrive

OneDrive is een dienst van Microsoft. De dienst biedt de mogelijkheid om gratis 5 gigabyte op te slaan in een digitale cloud. De OneDrive kun je vullen met diverse bestandstypen.  Je kunt documenten in OneDrive plaatsen door het programma op je laptop te installeren of door gebruik te maken van de website. Meer opslagruimte schaf je aan vanaf 2 euro per maand voor 50 gigabyte.

Kleine opslag

Voor het opslaan van kleine documenten of voor tijdelijk opslaan van bepaalde bestanden kun je ook andere middelen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan Dropbox. Met Dropbox sla je je bestanden digitaal op, maar kun je er ook vanaf iedere computer bij. WeTransfer bied je de mogelijkheid om 2 gigabyte naar jezelf of anderen te versturen. Ideaal voor het verzenden van belangrijke documenten naar klanten of foto’s naar vrienden.

Het is belangrijk om iedere week of maand een back-up te maken. Kijk goed of je de bestaande back-up wilt overschrijven of dat je een nieuwe back-up maakt. Als je genoeg ruimte hebt, is het handig om de nieuwe back-up naast een bestaande back-up te maken of om de nieuwe back-up alleen bestaande bestanden te laten overschrijven zodat je zeker weet dat andere bestanden niet verloren gaan.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here