Audi heeft onlangs aangekondigd met een systeem te komen dat de bestuurder laat weten wanneer een stoplicht op groen springt. Dank zij deze communicatie tussen de auto en het verkeerslicht kan de doorstroom van het verkeer flink verbeteren en het leidt tot minder ongelukken, zo verwacht de Duitse autobouwer.
Het is nieuw als optie voor in auto’s maar het idee is al ouder en het komt niet uit de automobielindustrie. Jaren geleden hebben wetenschappers een app ontwikkeld die gebruikers van een iPhone waarschuwt wanneer een stoplicht op groen springt. Het zou tot forse brandstofbesparingen leiden omdat automobilisten hun auto dan rustig kunnen laten uitrijden. Je moest daarvoor wel je iPhone met de camera naar de verkeerslichten op het dashboard bevestigen. Na experimenten in Cambridge en Singapore heeft men het project echter ingetrokken en tot productie is het nooit gekomen.
Vehicle-to-infrastructure-systeem
Hoewel diverse autofabrikanten aan zogenoemde ‘vehicle-to-infrastructure’-systemen werken, is Audi de eerste die het systeem beschikbaar stelt voor klanten. Audi zegt te gaan beginnen in enkele Amerikaanse steden. Waarom niet meteen wereldwijd? Dat kan zo maar niet. Behalve de auto’s moeten namelijk ook de stoplichten in steden een speciale aanpassing hebben om mee te kunnen werken aan het systeem en die voorziening moet natuurlijk in die lichten aangebracht worden.
A4 en Q7
Audi gaat in de A4-modellen die vanaf de zomer van 2016 van de band rollen het systeem inbouwen. Een jaar later is de Q7 aan de beurt. Blijkbaar heeft Audi het systeem dus al terdege uitgetest. Wie zo’n systeem aanschaft in zijn nieuwe Audi, kan er niet vanzelf gebruik van maken. Voor deze groen licht-detectie moet je je aanmelden; de service is vooralsnog tegen betaling. Dus in feite betaal je twee keer. We vermoeden dat dit voorlopig zal zijn. Na het ‘vehicle-to-vehicle’-systeem ter voorkoming van botsingen is dit nieuwe systeem weer een stap voorwaarts in de verstrengeling van transport, veiligheid en technologie.
Hoe werkt het?
Het systeem van de hierboven genoemde app telde het aantal auto’s dat bij een verkeerslicht aan kwam rijden en deed een gok naar het moment dat het licht op groen zou springen. Audi’s systeem is echter veel preciezer. Door de communicatie tussen de auto en het verkeerslicht is het tijdstip van groen licht exact door te geven. De chauffeur krijgt enkele seconden voordat het licht groen wordt een aftellende klok te zien. Hierdoor kan hij zich optimaal voorbereiden op het optrekken en hij is zich beter bewust van de verkeerssituatie.