Home Huishoudelijk Programmeren met kinderen van 3-7 jaar

Programmeren met kinderen van 3-7 jaar

55
0
DELEN
Programmeren

Wat is programmeren? Wikipedia geeft de volgende definitie: “Programmeren is het schrijven van een computerprogramma, een concrete reeks instructies die een computer uitvoert.” Dit klinkt ingewikkeld, maar is dat het ook? Nee, dat valt reuze mee. Ook kinderen kunnen het al.

Mediawijsheid.nl over programmeren

Programmeren voor kinderen wordt steeds vaker aangeboden op school en in bibliotheken. Mediawijsheid schrijft op hun website dat:
“In de toekomst is het waarschijnlijk net zo belangrijk om te kunnen programmeren als om goed Engels te kunnen spreken. De vaardigheden die daarbij nodig zijn helpen inzicht te krijgen in de ‘achterkant’ van de apparaten die we dagelijks gebruiken.
Programmeren leert kinderen creëren in plaats van consumeren. Het is dus niet per definitie bedoeld om kinderen op te leiden tot programmeur, maar om ze vaardigheden te leren waarvan ze in elk beroep profijt hebben.
Deze vaardigheden leer je van programmeren:
Creatief en logisch denken – Ruimtelijk inzicht – Probleemoplossend vermogen – Structureren – Samenwerken.”

Programmeren met jonge kinderen

Geloof het of niet, ook met kinderen in de leeftijdsgroep 3-7 jaar kun je al programmeren. Dat kan bijvoorbeeld met Co-de-Rups van Fisher Price. Deze Rups is voor kinderen van 3 – 6 jaar. Maar ook Cubetto Playset van Prima Toys is geschikt voor deze leeftijdscategorie. De Bee-bot wordt al veel in de onder- en middenbouw van de basisschool gebruikt en Clementoni Doc Robot is geschikt voor kinderen vanaf 5 jaar. En … met dit speelgoed leren kinderen de eerste beginselen van programmeren zonder schermpje.

Co-de-rups – Fisher Price

“Fisher-Price Co-de-Rups bestaat uit 9 gemakkelijk aan elkaar te koppelen delen die kinderen steeds anders kunnen ordenen om het speelgoed in een bepaalde richting te laten bewegen.

Co-de-Rups kan vooruit, naar links, naar rechts, wiebelen, dansen of een paar seconden wachten voordat hij weer gaat bewegen. Kindjes kunnen de delen zo ordenen dat Co-de-Rups naar doelwitten loopt die zij in de kamer hebben neergezet. De gemotoriseerde kop met lichtjes, geluidjes en knipperende ogen brengt Co-de-Rups tot leven!

Klaar… instellen… coderen! Als kleintjes de delen aan elkaar koppelen – op ontelbaar veel manieren – gaat Co-de-Rups vooruit, achteruit, naar links, naar rechts of vooruit. Als je kleintje ontdekt hoe Co-de-Rups moet lopen om het doelwit te bereiken, dan kan je kleine programmeren (en problemen oplossen)! Zo leren kinderen spelenderwijs coderen!”

Cubetto

Primo Toys heeft een bijzonder vriendelijke robot waarmee kinderen vanaf 3 jaar al spelenderwijs leren programmeren; Cubetto Playset. Door kleurrijke blokken op het speelbord te plaatsen laat je robot Cubetto de door jou bepaalde route rijden.

Bee-bot

“De Bee-Bot is een kindvriendelijke robot in de vorm van een bij. Kinderen kunnen de robot bedienen met de zeven knoppen op zijn rug. Om van punt A naar punt B te komen moet hij de Bee-Bot van tevoren de juiste commando’s geven. Bijvoorbeeld twee stappen vooruit, een keer naar rechtsdraaien en dan weer een stap vooruit. De robot onthoudt tot veertig stappen en kan zo uiteenlopende opdrachten uitvoeren.

In verschillende opdrachten laten leerlingen de Bee-Bot een parcours op variërende matten afleggen. Er zijn diverse matten verkrijgbaar met de meest uiteenlopende opdrachten. Voor taal- en leesopdrachten, is er bijvoorbeeld een lettermat verkrijgbaar. De robot rijdt van letter naar letter, om een woord te maken. Ook bij topografie, verkeer en techniek kan met de Bee-Bot worden gewerkt.

Ongeacht voor welke lesjes de Bee-Bot wordt ingezet, de uitdaging voor de leerling is steeds om vooruit te denken. De complexiteit wordt bepaald door het niveau van de opdracht. Door de eenvoudige bediening is de Bee-Bot in de onderbouw van het basisonderwijs goed inzetbaar. Opdrachten kunnen naar complexiteit opgebouwd worden, daarom is de BeeBot ook in de middenbouw nog interessant.”

Clementoni Doc Robot

Doc robot helpt kinderen met de ontwikkeling van het logisch denkvermogen en probleemoplossende vaardigheden en het leren van letters, cijfers, kleuren en de namen van dieren. Met de Computerrobot leren ze spelenderwijs programmeren. De robot kan worden geprogrammeerd om vrij rond te dolen, of de voorgeprogrammeerde routes op de spelkaarten te volgen. Wanneer de robot in slimme modus wordt gebruikt, herkent hij zijn plaats op het spelbord en geeft hij suggesties om het spel te spelen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here