Hoe mooi zou het zijn als je niet meer aan hoeft te sluiten in de file. Als je voor de zoveelste keer in de avondspits richting huis kruipt denk je daar vast wel eens aan. Kon je maar over de file heen vliegen. Met de huidige technologie zou het toch ondertussen mogelijk moeten zijn. Er is goed nieuws, de technologie is er. Nu moet het nog legaal en betaalbaar worden. Het is leuk om te zien welke initiatieven er al geweest zijn om vliegende auto`s te maken. We noemen een selectie uit de afgelopen 100 jaar.
In dit artikel:
1917 Curtiss Autoplane
Al in 1917 is er door Glenn Curtiss een eerste poging ondernomen om een vliegende auto te maken. Curtiss was een concurrent van de succesvolle gebroeders Wright. Die hadden immers al vliegtuigen ontwikkeld. Curtiss wilde een stap verder en is een auto gaan bouwen met vleugels. De visie was, om het mogelijk te maken dat je thuis wegrijdt en richting je bestemming over obstakels heen kunt vliegen. De vliegende auto heeft hij daadwerkelijk gebouwd. Het ontwerp was gebaseerd op een vliegtuig eerder door hem ontwikkeld. De Autoplane had een spanwijdte van 12 meter en een lengte van 6 meter. Helaas is het nooit van een testvlucht gekomen dus het is geen vliegend succes geworden. Maar het ontwerp is gepatenteerd en in 1917 tentoongesteld in New York.
1973 Advanced vehicle engineers
Onder deze noemer heeft Henry Smolinksi een vliegende auto uitgebracht. Van 1971 t/m 1973 is zijn team bezig geweest om een auto om te bouwen naar een vliegende auto. Een Ford Pinto werd gebruikt als basis. De door een propellor aangedreven auto zag er imposant uit. Op 11 september 1973, in het Californische stadje Camarillo (USA), was het zover. De vliegende auto zou worden getest. Omdat de testpiloot niet op kwam dagen, is Henry Smolinski zelf ingestapt. Tot op heden is niet duidelijk wat er verkeerd ging, maar het ging behoorlijk mis. Of de auto nu loskwam van de vleugels of dat de vleugels te ver door bogen, de auto crashte. En met de vliegende auto overleed zijn ontwerper.
2012 Terrefugia
Na jarenlange ontwikkelingen en een immer durende strijd met de autoriteiten, is men geslaagd om een vliegende auto te presenteren. In eerste instantie ziet het vlieg/voertuig er vreemd uit, zeker omdat je er gewoon boodschappen mee kunt gaan doen. Echter kun je met vrijwel hetzelfde gemak de vleugels uitklappen en opstijgen. Inmiddels kunnen we nu na vier jaar concluderen dat ook Terrefugia er nog niet in geslaagd is om de vliegende auto op de markt te brengen. De belangstelling is wel groot maar de uitvoering krijgt men maar niet op orde. Maar men zit niet stil en werkt nu aan een uitvoering waarbij de systemen zelf opstijgen en landen.
2014 Aeromobil
Reeds in 1989 is het idee gevormd door Stefan Klein om een vliegende auto te ontwikkelen. Hij is als hoofdontwerper verantwoordelijk voor het project. Door de jaren komen er af en toe persberichten vanuit Tsjechië, waar de ontwikkeling plaatsvindt. Een succesvolle testvlucht duurt even maar uiteindelijk succes. Op basis daarvan is de Aeromobil 3.0 gemaakt. In 2014 wordt in Wenen het werkende prototype aan de consumenten getoond. Met ingeklapte vleugels is het vehikel 2,2 meter breed, en dus geschikt voor weggebruik. Met uitgeklapte vleugel bereikt het vliegtuigje een spanwijdte van 8 meter. Met ruimte voor twee personen en een vliegsnelheid van 200 km/u klinkt het ontwerp geslaagd. Daarnaast is het verbruik ‘slechts’ één uur vliegen met 15 liter benzine, ook hoopgevend. De volgende stap is goedkeuring en de benodigde vergunningen. Totdat in 2016 bij één van de laatste testen het prototype neerstort. Na dit ongeval heeft het bedrijf laten weten dat zij nog 2 jaar nodig hebben om de Aeromobil op de markt te brengen.
2016 Pal-V
Een Nederlands team heeft een vliegende auto ontwikkeld. De Personal Air and LAnd Vehicle, zoals het ontwerp voluit heet, zal in 2018 klaar zijn voor verkoop. In tegenstelling tot andere ontwerpen wordt de Pal-V aangedreven door een rotor met een dieselmotor als bron. Inmiddels is duidelijk dat er vanuit de overheid geëist gaat worden dat je over een geldig rijbewijs en autogirovliegbrevet moet beschikken. Dit brevet bestaat uit de basisbegrippen van de luchtvaart en regels rondom het gebruik van de Pal-V. Dit initiatief lijkt vooralsnog de beste papieren te hebben voor een introductie op de consumentenmarkt.
We volgen de ontwikkelingen van de vliegende auto`s op de voet. We zijn benieuwd wanneer de eerste vliegende auto`s onderdeel van het straatbeeld worden. Vooralsnog zijn de aanschafprijzen aan de hoge kant. Maar zoals alle ontwikkelingen zal dit niet het grootste probleem zijn. Het zal in ieder geval nog even duren voordat we ze zien vliegen.