Met 2017 nog fris in het achterhoofd is het tijd voor een kleine terugblik. Wat deed Nederland op social media in het jaar 2017? In het afgelopen jaar waren we meer online dan ooit. Dat is ook niet gek, want met een mobiele telefoon of laptop in de buurt lijkt bijna niets meer onmogelijk. Dit was het jaar 2017 volgens het Nationale Social Media Onderzoek van 2017 door Newcom.
Populaire social media-kanalen onder Nederlanders
De populairste kanalen in Nederland waren in 2017 Whatsapp, Facebook, YouTube, LinkedIn en Instagram. De top vier blijft ten opzichte van vorig jaar gelijk, maar wordt nu gevolgd door Instagram met 3,2 miljoen Nederlandse gebruikers op plek vijf. In 2016 stond Google + nog op deze plek. Hiermee komt de voorspelling van Newcom dat Instagram Twitter zou verslaan qua populariteit in 2017 uit. Whatsapp groeit met 1 miljoen gebruikers naar 10,9 miljoen Whatsappers.
De social media-kanalen worden flink gebruikt op dagelijkse basis. De Nederlander lijkt nog steeds vergroeit te zijn aan zijn mobiele telefoon. Whatsapp stijgt met 11%, 11% van de Nederlandse WhatsApp-gebruikers maakt dus meer gebruik van Whatsapp dan voorheen. Ook Facebook stijgt met 10%, Instagram kent zelfs een groei van 50% ten opzichte van 2016. Tumblr en Foursquare zijn de enige kanalen die met ruim 10% in dagelijks gebruik dalen. Dit zou te wijden kunnen zijn aan de populariteit van Pinterest. Pinterest stijgt harder in populariteit dan Tumblr en heeft eigenlijk dezelfde functie. Foursquare bied je de mogelijkheid om in te checken op diverse locaties. Tegenwoordig kun je dit ook doen vanuit Facebook. Aangezien Facebook sterk groeit, zou daardoor de daling in het gebruik van Foursquare te verklaren zijn.
Populariteit social media-kanalen per leeftijd
Maar liefst 96% van de jongeren tussen 15 en 19 jaar maakt gebruikt van Whatsapp, gevolgd door 93% van de Nederlanders tussen 20 en 39 jaar. Naar mate de Nederlander ouder wordt, wordt er minder gebruik gemaakt van de app om te chatten. Hippe social media-kanalen zoals Snapchat, Pinterest en Instagram wordt nauwelijks gebruikt door volwassenen vanaf de leeftijd van 65 jaar, de apps vinden hun populariteit voornamelijk bij de jongeren. Stijging zien we dit jaar voornamelijk bij ouderen, die meer en meer gebruik gaan maken van social media.
Vertrouwen in social media
Net als in 2016, is niet iedereen zo zeker van de betrouwbaarheid van social media. Nederlanders zijn in 2017 nog steeds bang voor de doorverkoop van gegevens of het lekken van gegevens. Slechts 17% van de Nederlanders vertrouwt social media wel echt. De social media-kanalen spelen wel goed in om het vertrouwen van de consument te winnen. Denk hierbij aan het promoten van de tweestapsverificatie en het stimuleren van het kiezen voor moeilijke wachtwoorden.
Welke social media gebruik jij?