Letterlijk vertaald betekent narrowcasting “beperkte transmissie”. Het gaat hier over een internetcommunicatiemodel, met als basis een verspreidingsmechanisme en een gefragmenteerd gebruik van inhoud. In dit artikel geven we een stukje informatie over dit communicatiemodel. Momenteel hebben wij iedere dag te maken met de digitale wereld. De termen die in dit artikel behandeld worden zijn een goede toevoeging aan je stukje kennis.
Het ontstaan
Narrowcasting is in het jaar 2005 ontstaan. In de marketingwereld werd het idee geboren, om het internet te gebruiken om gepersonaliseerde mededelingen te verzenden. Op deze wijze krijgt de consument een opening tot het verkrijgen van abonnementen en mailinglijsten maar ook audio en video uitzendingen via bijvoorbeeld een podcast.
Een variant hierop is multicasting. Multicasting stuurt informatie naar doelgroepen, gericht op specifieke kenmerken. Een voorbeeld hiervan is marketing middels beeldschermen op stations, wachtkamers en winkels.
Digital signage
Digital signage betekent ‘digitale bewegwijzering’. Signage staat voor de digitale variant van geprinte media. Het gaat hier over posters, flyers of naamborden die je merk of bedrijf ondersteunen. Het biedt veel meer mogelijkheden dan enkel het tonen van een afbeelding of video. De schermen kunnen zeer breed ingezet worden en zijn hierdoor multifunctioneel. Het is breder inzetbaar en betekent vrijwel hetzelfde als het Nederlandse ‘narrowcasting’. In Nederland wordt ook de term beeldschermcommunicatie vaak gebruikt. Internationaal is digital signage het meest erkend.
Gebruik in het dagelijks leven
Door deze methode kan iedereen informatie over het nieuws of andere belangrijke onderwerpen, realtime ontvangen. Ook reacties zijn hierbij betrokken, waardoor het geheel interactiever wordt. Het gebruik wordt ingezet bij blogs, nieuwsbrieven, discussielijsten en door gebruikers gemaakte inhoud. Op deze wijze kan de consument zelf kiezen wat de gebruiker graag ontvangt. Hier komt het stukje personalisatie sterk naar voren.
Met het narrowcasting scherm is ieder scherm een interactief scherm. De schermen zorgen op deze manier voor het binden van klanten. Voorbeelden zijn: Bij de kassa, receptenbalie, toonbank, kantoor, showroom en ieder bedrijf die graag zijn of haar klanten wil binden. Onderzoek heeft aangetoond dat bewegend beeld 60.000 keer sneller gezien en onthouden wordt dan enkel tekst. Je kan je voorstellen dat het resultaat dus zeer groot is op de klant.
De boodschap komt op deze manier op een krachtige manier binnen. Een videowall is een ander mooi voorbeeld van krachtige content. Door het plaatsen van een videowall zorg je voor een visueel krachtige boodschap. De klant ziet hierbij aantrekkelijke beelden, de consument wil hier graag naar blijven kijken!