Home Business Je ziet ze steeds vaker: Informatiezuilen, maar waar dienen ze voor?

Je ziet ze steeds vaker: Informatiezuilen, maar waar dienen ze voor?

33
0
DELEN

Je ziet ze steeds vaker in het dagelijks leven: de informatiezuil. Wanneer je door de bouwmarkt loopt, als je gaat inchecken bij een hotel, bij steeds meer winkels, maar waar dienen ze eigenlijk voor? En wat voor doel dienen ze voor zo’n bedrijf of winkel?

Heb je misschien een eigen bedrijf of ken je iemand met een eigen bedrijf? Een informatiezuil kan een grote toegevoegde waarde hebben voor je marketing. Hoe dit werkt ga ik je vertellen in dit artikel.

Wat is een informatiezuil?

Informatiezuilen zijn eigenlijk grote schermen, vaak met touchscreen. Zoals de naam al zegt heb je informatiezuilen in de vorm van een zuil maar je hebt ze ook als tafel. Vaak kun je op deze schermen informatie vinden over bijvoorbeeld het gebouw waarin de zuil staat. Ook heb je zuilen waar informatie over bepaalde producten te vinden is, denk hierbij aan verf in een bouwmarkt bijvoorbeeld.

In een hotel kan de zuil weer informatie bevatten over aanwezige faciliteiten, feestavonden of de plattegrond.

Waarom is een informatiezuil zo handig?

De informatiezuil informeert je bezoekers en is daarom veelvoudig te gebruiken. Vaak zie je de informatiezuilen maar de informatiebalie of de entree staan. Hierdoor komen de bezoekers meer te weten over het bedrijf of de producten die er worden verkocht. Ook zie je vaak foto’s van faciliteiten of bijvoorbeeld foto’s van het hotel waar de zuil zich in bevindt.

De informatiezuil kan ook helpen bij de interactiviteit van de bezoekers, denk hierbij aan bijvoorbeeld een museum. De bezoekers kunnen zelf kiezen welke informatie ze over bijvoorbeeld een standbeeld of kunstwerk willen horen. Ook in winkels kan de zuil worden ingezet om het assortiment of de voorraad te tonen.

Een goed voorbeeld van een informatiezuil die een groot deel van de mensen wel zullen kennen is de ‘bestelpaal’ bij de McDonalds of de andere fastfoodketens.

De informatiezuil is een goede marketingtool

Informatiezuilen zijn heel goed bij het aanspreken van een specifieke doelgroep. Dit wordt ook wel ‘narrowcasting’ genoemd. Bij narrowcasting wordt een bepaald publiek op een bepaalde locatie bereikt door middel van informatiezuilen of televisieschermen. Narrowcasting is het tegenovergestelde van broadcasting. Broadcasting spreekt een hele grote doelgroep aan maar is hierdoor minder specifiek dan narrowcasting.

De specifieke doelgroep wordt aangesproken door de informatie op de informatiezuil. Deze kan bestaan uit reclameboodschappen of een collectie van een winkel maar het kan ook een informatieve boodschap zijn. Narrowcasting door middel van informatiezuilen is heel effectief in winkels. Op deze manier kun je makkelijk aanbiedingen of producten aanprijzen.

Conclusie

Een informatiezuil kun je dus aantreffen of veel verschillende plekken. Van winkels tot aan een treinstation en van een fastfoodrestaurant tot een museum. Dat laat de veelzijdigheid van een informatiezuil wel duidelijk zien. Ook voor je winkel is het een perfecte tool om je omzet een boost te geven. Je kunt namelijk op een hele makkelijke manier voorbijgangers duidelijk laten zien dat er een aanbieding is en wat die aanbieding precies is.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here