Sinds kort zie je hem steeds vaker rijden, de nieuwe peperdure Jaguar I-Pace. Er zijn verschillende reacties op deze nieuwe elektrische bolide. De Jaguar belooft een actieradius van maar liefst 470 kilometer. Het is dan ook een van de meest verkochte auto’s van het jaar 2018.
Het zou dan ook een echte concurrent zijn van Tesla. Maar toch voelen de meeste eigenaren van de Jaguar I-Pace zich bedonderd. Wil je weten waarom? Lees dan even verder.
In dit artikel:
De nieuwe Jaguar I-Pace
De nieuwe elektrische aanwinst van Jaguar is al een tijdje te koop. Het afgelopen jaar (2018) zijn er maar liefst 3500 exemplaren van de I-Pace verkocht. In december was het zelfs de best verkochten auto. De prijs van de Jaguar I-Pace bedraagt 80.000 euro.
Jaguar probeert de strijd aan te gaan met Tesla door met een volledig elektrische auto te komen. Is dit ze gelukt? Oordeel zelf.
Specificaties Jaguar I-Pace
De volledig elektrische SUV is voorzien van een elektromotor op elke as. Dit gecombineerd zorgt voor een kleine 400 PK. Hierdoor bereikt hij de 100 km/pu in 4,8 seconden. Zeker niet slecht, vooral niet voor een elektrische auto.
De topsnelheid is begrenst op 200 km/pu. Alle accu’s bestaan uit 12 modules van elk 36 cellen. In totaal heeft de I-Pace 432 batterijen. Dit is bij lange na niet zo veel als Tesla gebruikt. In de Tesla Model 3 zitten 2170 batterijen. Wat wel een voordeel is, is dat de elektrische Jaguar gebruik kan maken van een snellader. Door deze snellader kan een volledig lege accu binnen 40 minuten voor 80% opgeladen zijn.
Het is ook mogelijk om gebruik te maken van een zo genoemde wallbox. Deze wallbox is een oplader die in de voortuin hangt, waarmee de I-Pace ‘s nachts wordt opgeladen. De wallbox bereikt in 10 uur tijd hetzelfde als de snellader.
Het interieur
Over het interieur van de Jaguar valt werkelijk niks verkeerds te zeggen. De uitstraling van het interieur is luxe en bevat zelfs handgemaakte onderdelen.
Het leder is afgewerkt met een dubbele stiknaad in een andere kleur voor extra contrast.
De auto voelt van binnen erg ruim aan en heeft 5 zitplaatsen.
Als kers op de taart maakt de I-Pace gebruik van een smartphone-app waarmee je de auto op afstand kan instellen op de juiste temperatuur. Zo kun je de auto laten verwarmen of verkoelen door een simpele druk op de knop.
Ook maakt hij gebruik van ionisatie. Dit houd in dat de interieurlucht verbeterd. Het neutraliseert geurtjes en minimaliseert bacteriën.
Je kunt van het rijden in een Jaguar I-Pace dus echt gezonder worden.
Actieradius van de I-Pace
De actieradius van de I-Pace is volgens Jaguar zelf 470 kilometer. Je zou dus 470 kilometer kunnen rijden totdat je accu’s leeg zijn. Nu vertellen auto verkopers vaak al tegen hun klanten dat dit misschien iets te overdreven is.
Met de actieradius schijnt het volgens sommige I-Pace eigenaren kortom dramatisch te zijn. In de praktijk blijkt er van de beloofde 470 kilometer actieradius maar 250 kilometer waar te zijn.
250 kilometer rijden op een volle accu is bij lange na niet wat er beloofd is.
Actieradius niet alleen bij Jaguar een probleem
Natuurlijk heeft niet alleen Jaguar met de actieradius problemen. Laatst moest autofabrikant Kia zich nog verantwoorden voor het bereik van de Kia e-Niro. Volgens de fabrikant zou hij 30 kilometer verder kunnen rijden dan dat hij daadwerkelijk kon.
De ANWB heeft een paar jaar geleden een test gedaan in het verschil van de daadwerkelijke actieradius en de door de autofabrikant beloofde actieradius. Deze verschillen bleken groot.
Houd er altijd rekening mee dat de actieradius afwijkt van de actieradius die je ziet in de reclame. Omstandigheden als het weer, rijstijl en accu leeftijd hebben hier ook invloed op.
Hoe reageert Jaguar op de problemen?
Jaguar kon er niet omheen. De eerste elektrische Jaguar heeft last van software-problemen. Naast het actieradius probleem zijn er nog meer problemen. Bij sommige modellen vallen de schermen spontaan uit terwijl de radio doorspeelt. De radio speelt ook door wanneer de auto uit staat.
Jaguar wil de problemen op gaan lossen door een software update uit te brengen.
Op dit moment heeft Jaguar nog geen echte oplossing voor het actieradius probleem.
Conclusie
Natuurlijk is de nieuwe Jaguar I-Pace geen verkeerde auto. Maar wanneer je veel had verwacht van de actieradius en vaak onderweg bent en dus veel kilometers maakt, is het simpelweg irritant dat je de auto zo vaak aan de accu moet zetten.
Zeker wanneer je alleen gebruik maakt van de wallbox zul je je dag toch echt moeten indelen naar het bereik van de I-Pace.
Wat betreft het interieur valt er niets over te klagen. Het is een mooi strak en modern design met veel leuke opties. De auto is zelfs voorzien van een luchtfilter installatie.
Heb jij ruim 80.000 euro over voor deze Jaguar I-Pace? Laat het gerust even weten in de reacties hieronder.