Marketing Automatisering is nu een van de belangrijkste instrumenten om effectieve marketingcampagnes op te zetten en zo – de verkoopcijfers te verhogen. Voor online winkels met een groot bereik is marketing automatisering letterlijk een must. Een adequaat gebruik van deze instrumenten maakt het mogelijk nieuwe klanten aan te trekken en vaste klanten te behouden. Dit zijn echter niet alle voordelen.
Enkele belangrijke feiten om mee te beginnen
Marketing automatisering is, in een notendop, een reeks tools waarmee u de inhoud die u aan klanten toont en de berichten die u hen stuurt in de vorm van e-mails of nieuwsbrieven kunt personaliseren. Het is ook een oplossing die merkbekendheid opbouwt en informatie verzamelt over het gedrag en de voorkeuren van een potentiële consument. Een webwinkel die Marketing Automatisering gebruikt, kan er zeker van zijn dat de verkoopcijfers aanzienlijk stijgen en veel meer verkeer naar zijn website genereren.
Het is zo dat sommige marketingactiviteiten niet “handmatig” kunnen worden uitgevoerd. We hebben het over situaties waarin het klantenbestand al zo groot is dat het onmogelijk is om elke afnemer van diensten met de nodige zorgvuldigheid te behandelen. Marketing Automatisering werkt volgens vaste regels en schema’s, waarbij de marketingafdeling slechts de afzonderlijke functionaliteiten coördineert en de effecten analyseert. Uiteindelijk vertalen de algemene processen zich in het opzetten van effectievere reclamecampagnes en het onderhouden van een beter klantencontact. In tegenstelling tot wat sommigen denken, hebben de berichten die door Marketing automatisering worden verzonden niets te maken met spam – het zijn zorgvuldig opgestelde berichten die klanten aantrekken en een relatie met hen opbouwen.
Hoe ziet dit er in de praktijk uit?
Marketing automatisering is een oplossing met meerdere lagen. Het is het investeren waard als uw winkel of website al veel verkeer genereert. In principe kan geautomatiseerde marketing naar believen worden gemodelleerd volgens uw eigen behoeften of vastgesteld budget. Het verhogen van de verkoop in een webwinkel moet op verschillende niveaus gebeuren. De eerste is het beheer van het klantenbestand. Marketing automatisering heeft hier de taak het individuele klantenbestand te segmenteren om informatie te verkrijgen over hun interesses en favoriete producten. De resultaten van de analyse van het consumentengedrag zijn van onschatbare waarde – dit vormt onder andere de basis voor het opstellen van een reclamestrategie en het creëren van gepersonaliseerde marketingcommunicatie.
Een ander punt is e-mail marketing automatisering, wat niets anders is dan het automatisch versturen van e-mails op basis van bijvoorbeeld een aanbieding van een winkel. Correspondentie op maat maakt het gemakkelijker om klanten aan te moedigen een bepaald product te kopen. Pop-ups zijn ook belangrijk, die de consument bijvoorbeeld kunnen herinneren aan een onvoltooide transactie en/of daarbij een aantrekkelijke korting kunnen aanbieden.
Met Marketing automatisering kunt u de verkoop op vele manieren verhogen
Een andere zeer interessante mogelijkheid die geautomatiseerde marketing biedt, is de zogenaamde cross-selling. Het gaat er vooral om de consument extra producten aan te bieden naast de producten die hij momenteel koopt. Meestal worden dergelijke aanbiedingen al getoond op het moment van de transactie, waardoor de klant eerder bereid is te kopen.
Up-selling werkt op een vergelijkbare manier, maar in dit geval krijgt de consument een beter en tegelijkertijd duurder product uit dezelfde categorie aangeboden. Het opzetten van al deze functies vereist echter kennis en ervaring, zodat het raadzaam is de hulp van specialisten in te roepen. Een bureau dat gespecialiseerd is in Marketing automatisering is Smartwave Agency – een gerenommeerd en uiterst populair bedrijf dat al door honderden klanten van over de hele wereld wordt vertrouwd.
Met het gebruik van Marketing automatisering in uw online shop kunt u aanzienlijk betere verkoopresultaten behalen en dat in een korte periode. Het bedrijf bespaart zo ook tijd en geld, terwijl de marketingafdeling zich op andere belangrijke taken kan concentreren.