Home Business De opkomst van marketplaces

De opkomst van marketplaces

1784
0
DELEN
De opkomst van marketplaces

Stel, je bent op zoek naar een nieuwe game voor jouw Playstation 5. Ben jij dan die persoon die op de fiets springt richting de fysieke winkels om hier te gaan neuzen, of koop jij hem liever online? Wanneer jij tot de tweede groep behoort, zul je zien dat het zoekgedrag verandert. Waar mensen normaliter hun vaste webshops hadden en hierdoor recht op hun doel afgingen, is het tegenwoordig heel normaal om online te shoppen via marketplaces als Bol.com of Amazon. Waarom? Gemak. Het enige wat je hoeft te doen is in de zoekbalk te typen waar je naar op zoek bent en de resultaten rollen er direct uit. Op deze manier kan je als klant zijnde dus onwijs makkelijk prijzen vergelijken van verschillende aanbieders, maar ook direct de ervaringen van andere kopers lezen. Heb je een aanbieder gevonden die het desbetreffende spel aanbiedt voor een mega scherpe prijs, maar ken je hem of haar niet? Het enige wat je hoeft te doen is de reviews te bekijken en je weet gelijk waar je aan toe bent. Opgelicht worden kan dus (bijna) niet meer.

Verkopen via marketplaces

Waar kopers zijn, zijn natuurlijk ook verkopers. Marketplaces zijn namelijk net zo interessant voor verkopende bedrijven, als voor mensen zoals (waarschijnlijk) jij en ik. Waarom? Om te verkopen via Amazon of Bol.com hoef je geen webshop te hebben, je kunt ervoor kiezen om het logistieke gedeelte uit handen te geven en je kan enorm goed meeliften op de naamsbekendheid van bijvoorbeeld een Amazon. Dit, samen met de potentie van marketplaces zorgt ervoor dat steeds meer verkopers toetreden tot deze wereld. Besef je wel dat de potentie misschien wel groot is, maar je hier enkel en alleen van kunt profiteren wanneer je de verkoop via dit online kanaal op de juiste manier aanpakt. 

Nu vraag jij je waarschijnlijk af wat ‘de juiste manier’ dan precies inhoudt. Eigenlijk is de beginregel heel simpel – zorg ervoor dat de basis goed op de orde is. Dit houdt in dat jij als verkoper onder andere hebt gekozen voor een bepaalde verzendmethode (verzend je de producten zelf of leg je het logistieke gedeelte neer bij een Bol of Amazon), hebt gezorgd voor een optimale productfeed die op de juiste manier is gekoppeld (bevat het de belangrijkste variabelen, wil je jouw complete assortiment aanbieden of slechts een gedeelte?) en dat je uitblinkt in content. Hier kan wat technische kennis bij komen kijken, waardoor het soms verstandig kan zijn om een expert aan te haken. Maar, heb jij die basis eenmaal op orde, dan kan jij er zomaar opeens een enorm interessant verkoopkanaal bij hebben!

De toekomst van marketplaces

De toekomst van marketplaces

Dat steeds meer mensen, zowel kopers als verkopers, zich bewegen richting marketplaces dat mag duidelijk zijn. Toch zijn er ook genoeg bedrijven die beren op de weg zien als het aankomt op bijvoorbeeld het delen van de data met een Amazon of Bol.com. Helaas heeft niemand een glazen bol, maar dat marketplaces toenemen in omvang dat is wel duidelijk. Nu rest ons natuurlijk de vraag – via welke weg heb jij uiteindelijk jouw gloednieuwe spel gekocht?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here