Nu we in Nederland met de eerste echte testen van zelfrijdende auto’s op de weg beginnen, wordt het ook belangrijk om goed na te denken over wat het juridisch statuut van deze technologie van de toekomst zal zijn. In de VS is daar nu een belangrijke beslissing over genomen.
In dit artikel:
Belangrijke mijlpaal voor de toekomst van zelfrijdende wagens
In de VS heeft de toezichthouder National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) deze week bepaalt dat de intelligentiesystemen die ingebouwd zitten in de auto’s, als bestuurder kunnen worden beschouwd: “We zullen met de ‘bestuurder’ van Google’s auto het computersysteem bedoelen, niet een van de inzittenden van de auto.” Dit publiceerde de NHTSA deze week op zijn site.
Deze uitspraak gebeurde op verzoek van Alphabet, het moederbedrijf van Google, die zoals geweten, druk aan het experimenteren is met zelfrijdende wagens. Alphabet is tevreden met de uitspraak, want zo kunnen zij stappen vooruitzetten in een helse concurrentierace tussen verschillende autobouwers.
Reeds in 2014 toonde dit bedrijf de eerste zelfrijdende wagen. Inclusief een stuur en pedalen. Kort daarna ontwikkelde het een model zonder spiegels, stuur en gas- en rempedalen. Enkel een start- en stopknop en een scherm om te route op in te voeren zijn aanwezig. Het wagentje biedt plaats aan 2 passagiers en hun bagage. Het zelfrijdende voertuig is begrensd tot een maximum van 40 kilometer per uur. Volgens Google zijn deze eerste modellen gemaakt met veiligheid als eerste prioriteit. Er zijn sensoren die de dode hoeken vermijden en ze kunnen objecten van zeer ver zien aankomen, wat handig is op kruispunten bijvoorbeeld.
De weg is nog niet vrij in de VS
Deze beslissing betekent niet dat de weg nu volledig openligt voor zelfrijdende wagens in de VS. Er moeten bijvoorbeeld nog steeds rempedalen en een stuur aanwezig zijn in de wagens, volgens de toezichthouder. Daar moet Alphabet nog een uitzondering voor aanvragen.
Het bedrijf wil geen rem en stuur in de zelfrijdende wagen, eigenlijk niets dat mensen de mogelijkheid geeft om ‘beslissingen’ van de computer te veranderen. Volgens Alphabet wordt het gevaarlijker, als in de zelfrijdende auto’s mensen kunnen ingrijpen.
Toch wel wat ‘ongevallen’ met zelfrijdende wagens
Google gaf begin dit jaar toe aan de Californische verkeersautoriteit dat tijdens de testen de chauffeurs nog geregeld de controle over de wagens moesten overnemen om ongevallen te voorkomen. Zo zouden er sinds 2014 (het begin van de testen) 13 echte ongevallen gebeurd zijn mocht de bestuurder niet hebben ingegrepen. Maar het aantal ongevallen vermindert systematisch naargelang er meer test uren worden gereden. 272 keer stelde de software van de zelfrijdende wagen zelf problemen vast en gaf ze de besturing terug aan de chauffeur. Volgens het bedrijf is de software geprogrammeerd om voorzichtig te reageren als er problemen zijn in de verbinding tussen de verschillende systemen of wanneer er ongewone sensorgegevens binnenkomen.
De zelfrijdende wagen in Nederland
De eerste zelfrijdende auto’s gaan op 16 maart een rit doen op de openbare weg (A2 van Amsterdam naar Beest). Gewoon tussen het verkeer.
Bij de testen die in Nederland gebeuren zijn er wel wagens betrokken zonder stuur of pedalen. Maar volgens onze regelgeving moet er steeds een persoon aanwezig zijn in de wagen, die kan remmen met een joystick. Berg dus het idee maar op dat je in je auto lekker een krantje kan lezen of eindelijk eens je mailbox kan bijwerken.
Dit artikel is geschreven in samenwerking met www.ikwilvanmijnautoaf.nl.