Een auto met zonnepanelen is misschien onze toekomst. Waarom doet niet elke autofabrikant dit? Een zonnepaneel op een auto klinkt erg voor de hand liggend. Elke auto heeft een accu, waarom deze niet opladen met een zonnepaneel?
Enkele bedrijven doen dit al, maar de grote spelers zien er weinig in.
Waarom? Dat lees je in dit artikel.
In dit artikel:
De bezwaren tegen auto’s met zonnepanelen
De eerste versie van de Nissan Leaf had een klein zonnepaneeltje in de spoiler. Dit zonnepaneel voorzag de grote accu niet van energie, deze was bedoelt voor de kleine 12 volt accu, dit is de accu die je bijvoorbeeld gebruikt voor je aansteker.
Het merk Fisker bouwde de ‘Karma’. Deze auto had ook een dak vol zonnecellen. De grote spelers beginnen er niet aan. Nissan is gestopt met de zonnepanelen bij de Nissan Leaf en Tesla maakt zonnepanelen voor huizen maar niet voor auto’s.
Dit zijn de redenen waarom de grote autofabrikanten niks zien in auto’s met zonnepanelen:
Het levert niet veel op
Het grootste bezwaar die de fabrikanten hebben is dat het weinig zou opleveren om een zonnepaneel in een auto te verwerken. De auto’s die onze universiteiten gebruiken voor een race als bijvoorbeeld de ‘Solar Challange’ maken ook gebruik van zonnepanelen. Alleen ze rijden niet volledig om zonnepanelen. Ze beginnen met een volle accu en doordat ze onder de zon rijden lopen deze accu’s minder snel leeg.
Daarnaast moeten auto’s met zonnepanelen eerst weer door een strenge keuring komen voordat ze de weg op mogen. Deze keuring zorgt ervoor dat de auto’s volledig veilig zijn voor consumenten en hierdoor zullen de fabrikanten veel veiligheidsmaatregelen moeten treffen waardoor de auto’s nog minder zouden opleveren.
Auto’s staan vaak stil
Het merk Hyundai heeft er wel voor gekozen om zonnepanelen in het dak te verwerken. Waarom Hyundai wel?
Auto’s staan vaak stil. Het is niet mogelijk om genoeg energie op te wekken om te kunnen rijden, maar wanneer de auto lang genoeg stilstaat kunnen de accu’s wel genoeg energie opwekken om een stukje te kunnen rijden.
Dit werkt echter alleen als het mooi weer is.
Hier zitten ook nog wel wat haken en ogen aan. Zo zul je de auto 5 dagen in de zon moeten laten staan om uiteindelijk 150 kilometer te kunnen rijden. Na deze 150 kilometer zou je accu weer leeg zijn en zou je hem weer 5 dagen stil moeten laten staan om hem op te laden.
Niet erg effectief dus.
Het grote voordeel
Natuurlijk zit er aan elk nadeel ook een voordeel. Zo ook met zonnepanelen op autodaken.
De auto is te gebruiken als energie opwekker
Hyundai is bezig met het ontwikkelen van speciale oplaadsystemen. Deze oplaadsystemen maken ook gebruik van zonne-energie. Het zonnepaneel die de auto kan opladen door middel van zonne-energie noemen ze het silicium zonnepaneel. Dit paneel is bevestigd op het dak en zou de mogelijkheid heben om de accu 30 tot 60 procent per dag op te kunnen laden.
Hyundai moet nog wel kijken of dit zogenoemde silicium zonnepaneel goed te produceren is.
Conclusie
De meeste grote bedrijven zien geen succes in het verwerken van een zonnepaneel in een autodak. Toch zijn er enkele bedrijven die het toch een kans geven, zo ook Hyundai. Hyundai is bezig met het ontwikkelen van speciale oplaadsystemen die gebruik maken van zonne-energie.
Wanneer het Hyundai lukt om dit goed uit te voeren zou het nog wel eens een succes kunnen worden.