Audi gaat de strijd aan met Tesla door het ontwikkelen van een elektrische SUV. Vanaf afgelopen november is de auto te bestellen en de eerste leveringen zullen plaats vinden in het begin van 2019.
De Audi e-tron is het eerste elektrische model dat ontwikkelt is door Audi. Hoe hebben ze dit aangepakt? En hoe sterk staan ze tegenover de elektrische auto gigant Tesla?
In dit artikel vertel ik je wat je kunt verwachten van de nieuwe Audi e-tron, welke bijzonderheden en gadgets je kunt vinden en vertel ik je alle specificaties van deze bijzondere SUV.
In dit artikel:
De Audi e-tron specificaties
Omdat de specificaties van de Audi voor de meeste mensen wel het belangrijkst zijn zal ik hier mee beginnen.
De Audi e-tron is uitgerust met twee elektromotoren, goed voor maar liefst 408 pk en een vierwielaandrijvingssysteem. Op een volle accu zou de auto een actieradius van 400 kilometer moeten bereiken.
De topsnelheid van de e-tron is 200 km/pu en bereikt een snelheid van 100 km/pu in ca. 5,5 seconden.
Audi heeft speciaal voor deze e-tron een snellader ontwikkelt waardoor je de accu binnen een half uur voor 80% kunt opladen. Over deze speciale laders vertel ik later meer.
Verder heeft de Audi e-tron zitplaats voor 5 personen en ruimte voor 660 liter aan bagage.
De snellader van Audi
Zoals ik al zei heeft Audi speciaal voor de e-tron een snellader ontwikkelt. Met deze snellader kun je de accu met 150 kw laden, waardoor de accu binnen 30 minuten tot 80% is opgeladen.
In de VS is Audi een samenwerking aangegaan met Amazon om het leveren van de oplaadapparatuur makkelijker te maken. Er zit echter wel een prijskaartje aan, de snellader kost namelijk ca. 1000 dollar.
Het is niet vanzelfsprekend dat Amazon een samenwerking aan gaat met een autofabrikant en Audi is dus de eerste.
Verder werkt Audi samen met Daimler, BMW en Ford om zo een groot netwerk snelladers te verspreiden, dit netwerk noemen ze IONITY.
Audi gaat de strijd aan met Tesla
Met de nieuwe volledig elektrische Audi e-tron wil Audi de strijd aan gaan met Tesla. Audi heeft ook bekend gemaakt dat ze tussen nu en 2025, 12 nieuwe volledig elektrische modellen op de markt willen brengen en hiermee dus Tesla voorbij willen streven.
Om de elektrische technologie zo goed mogelijk te kunnen ontwikkelen werkt Audi samen met Porsche en Volkswagen.
Geen spiegels maar camera’s
Bij aanschaf van de Audi e-tron krijg je nu een optie om de zijspiegels te vervangen door camera’s. Deze camera’s tonen beelden van het verkeer achter je. In de deuren zitten schermpjes verwerkt waar je livebeelden binnen krijgt.
Door deze camera’s ziet je auto er een stuk gestroomlijnder uit en loop je niet meer het risico dat je spiegels eraf gereden worden.
De camera’s passen zichzelf aan door zichzelf in de beste stand te zetten voor jou als bestuurder. Ga je van rijbaan wisselen? Dan laten de camera’s de grootste kijkhoek zien. Rijd je op de snelweg? Dan gaat de snelweg stand aan. Zit er iemand in je dode hoek? Dan krijg je een gele rand om het scherm heen.
Ook heb je de mogelijkheid om de camera’s in te zoomen via het ingebouwde touchscreen in de deur zodat je extra goed achter je kunt kijken.
Gadgets en het interieur
Audi zou Audi niet zijn als ze hun nieuwe paradepaardje niet vol met nieuwe gadgets hadden gestopt. Zo hebben ze nu in het middenconsole 2 schermen verwerkt waar je je navigatie en climate control kunt regelen.
Verder zit er nog een schermpje bij je stuur waar je ook je navigatie kunt bekijken. De e-tron is ook uitgerust met Amazon’s virtuele assistent ‘Alexa’. Zo kun je met stemcommando’s het laatste nieuws en het weerbericht opvragen, maar je kunt ook je laatste berichten laten voorlezen, muziek af laten spelen, op afstand eten bestellen of je boodschappenlijstje alvast klaar laten zetten.
Conclusie
Audi heeft een familie SUV gecreëerd en deze elektrisch gemaakt. Voor mensen die graag een elektrische auto rijden is de e-tron een veilige en verstandige keuze.
Zoals we van Audi gewend zijn is de auto zowel van binnen als buiten strak en netjes afgewerkt. Ook de specificaties zoals de snelheid, de actieradius van een goede 400 km en de ruimte van de auto zijn niet verkeerd.
Ook de snellader is voor mensen met haast een slim idee, zo kun je bij een lege accu binnen 30 minuten weer vol op toeren. Helaas zijn de snelladers vrij prijzig, namelijk circa 1000 euro.
Wat betreft de nieuwe innovatie, namelijk de achteruitkijkcamera’s, die zullen zich nog moeten bewijzen. Is het beter dan de ouderwetse spiegel? De tijd zal het leren. Helaas zal deze optie niet in elk land aanwezig zijn omdat nog niet overal de wetgeving erop is aangepast.