Home Business 5 handige tips bij het opzetten van een webshop

5 handige tips bij het opzetten van een webshop

2372
0
DELEN
Webshop opzetten

Of je nou al een bestaande winkel hebt, of wilt beginnen met ondernemen: online verkopen biedt mogelijkheden om mensen te bereiken waarmee je normaliter niet snel mee in contact zou komen. Voordat je je online winkel live kunt gooien, zijn er een aantal dingen waar je misschien niet zo snel aan zou denken, maar waar je wel rekening mee moet houden. We geven je 5 tips voor het zelf opzetten van een webshop.

Content kost tijd, tijd = geld

Het opzetten van een webshop kost tijd. Wees je daarvan bewust voordat je ermee begint. Zelfs als je gebruik maakt van een SaaS-aanbieder om de webshop te maken, ben jij degene die de stijl en uitstraling bepaalt, de producten erin moet zetten en de contextuele content moet schrijven. Vooral de content kan al snel oplopen: 4 categorieën met 8 producten per categorie + de minimale ‘standaard’ pagina’s die gevuld moeten worden kunnen al snel oplopen tot ongeveer 40 pagina’s aan content. Dit omvat zowel tekst, als afbeeldingen, als interne linkstructuren. Ga om die reden voor jezelf na of je wel de tijd (en zin!) hebt om een webwinkel te beginnen. Of overweeg ruimte in het budget voor het inhuren van een freelance copywriter.

Ken je product

De reden dat je een webwinkel op wilt zetten is waarschijnlijk omdat je een product wilt verkopen. Belangrijk voordat je een product online aanbiedt is dat je het kent. En met kennen bedoelen we niet alleen dat je weet wat het doet en waar het voor dient, maar dat je ook op de hoogte bent van alle praktische informatie die van belang wordt zodra je het gaat verkopen. Wat is de inkoopprijs en welke prijs vraag je ervoor? Zitten er transportkosten aan verbonden, hoe lang duurt het versturen, en wat is de beste manier om het product te verpakken? Ben je afhankelijk van enkele leveranciers? Maak in dat geval goede afspraken, zodat je niet opeens zonder voorraad komt te zitten omdat jouw product niet meer geleverd wordt.

Bepaal je doelgroep en concurrentie

Nu je weet wat je gaat aanbieden, is het verstandig om voor jezelf uit te zetten op wie je je wilt richten, en met welke andere aanbieders je rekening moet houden. Wat betreft dat laatste kun je een lijstje maken voor jezelf met websites die volgens jou je grootste concurrentie vormen. Noteer aspecten die voor jouw strategie van belang kunnen zijn. Denk hierbij aan de prijs waartegen zij hun producten aanbieden, maar ook hun aanbiedingen, de manier waarop ze zichzelf online weergeven, en hoe ze hun social media aanpakken. Op basis van deze kennis kun jij besluiten waarin jij je gaat onderscheiden.

De volgende vraag is aan wie je jouw product gaat verkopen. Wat is je doelgroep? Het antwoord hierop is van groot belang voor hoe je je bedrijf gaat insteken. Afhankelijk van de doelgroep die je wilt bereiken kun je de uitstraling van je website, je aanbiedingen, en de inhoud van je assortiment aanpassen en inrichten. Je bepaalt je doelgroep door te analyseren wat voor eigenschappen je kunt toewijzen aan de mensen die geïnteresseerd lijken in jouw product. Hoe oud zijn ze, zitten er opvallend veel vrouwen of mannen tussen, en wat interesseert ze nog meer?

Kies de juiste webwinkelsoftware

Dit is de eerste en tegelijkertijd belangrijkste keuze die je op technisch gebied gaat maken. Je kunt natuurlijk ook voor Open Source kiezen – waarbij je zelf alle code schrijft – maar dat is eigenlijk maar voor een select groepje weggelegd. Voor minder technisch ingestelde ondernemers  is het veel makkelijker om gebruik te maken van een SaaS webwinkelsoftware; zeker met de hoeveelheid betaalbare opties die tegenwoordig bestaan. Een aantal positief beoordeelde aanbieders zijn Lightspeed, mijnwebwinkel.nl, en Shopify.

Welke aanbieder je kiest kan afhankelijk zijn van verschillende factoren. Los van de prijs, is het handig om te letten op gebruiksgemak, de hoeveelheid integraties die ze aanbieden, en waar de focus op ligt. Zo richt Lightspeed zich van origine op het genereren van traffic, en ze bieden dan ook een groot aantal marketing-integraties aan.

Onderscheid jezelf

Je hebt maar een paar seconden om een goede eerste indruk te maken op een nieuwe bezoeker. Het is daarom van groot belang dat er nagedacht is over die indruk. Wil je meteen je USP’s duidelijk maken, of vind je het belangrijker dat de bezoeker z’n e-mailadres achterlaat om zo nieuwsbrieven en kortingen te ontvangen?

Denk vanuit design-oogpunt na over de herkenbaarheid en uitstraling van je winkel en probeer mensen te raken met een consequent uitgevoerd design. Dit geldt primair voor online, maar ook offline maakt het een positieve indruk als mensen een pakketje thuis krijgen wat eruit ziet alsof er extra aandacht aan besteed is (denk aan een kaartje, leuke verpakking etc.).

Het starten van een webshop is iets wat door veel mensen wordt gezien als ‘leuk voor ernaast’. In de praktijk is het belangrijk om er ruim de tijd in te steken en het niet te onderschatten. Dit geldt voor het opzetten, maar ook zeker voor het managen wat daarna volgt. Zie het opzetten van een webshop als het opzetten van een volledig nieuwe winkel, zelfs als je al een bestaande winkel runt. Bovenstaande tips helpen je in ieder geval goed op weg!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here