Home Huishoudelijk De 10 meest voorkomende problemen bij een KPN storing

De 10 meest voorkomende problemen bij een KPN storing

288
1
DELEN
storing kpn

Ben jij ook iemand die een abonnement heeft bij KPN met zijn mobiele telefoon, of wie daar een aansluiting heeft voor het vaste internet, de televisie of vaste telefoon? Grote kans, aangezien dit voormalige staatsbedrijf het grootste aandeel heeft op de mobiele markt met 43 procent van de aansluitingen. Daarnaast heeft het bedrijf een marktaandeel van 40 procent op het gebied van breedbandinternet en verzorgen zij 28 procent van alle televisieabonnementen. Zoals iedereen ongetwijfeld wel eens heeft ervaren kan het wel eens misgaan bij al die verbindingen. Wat zijn de 10 meest voorkomende storingen bij KPN en andere problemen en wat kun je doen aan een storing bij KPN?

Problemen met mobiel netwerk (telefonie en internet)

Ik kan wel bellen, maar niet gebeld worden

Dit lijkt op een algemene storing, maar heeft vaker te maken met de instellingen van je telefoon. Heb je misschien het doorschakelen van gesprekken per ongeluk ingeschakeld? Dit kun je deactiveren door ##002# in te toetsen en vervolgens op de toets te klikken waarmee je een gesprek start (vroeger het groene hoorntje).

Op mijn mobiele telefoon heb ik geen internet
Het kan zijn dat er een algemene storing is in je regio bij KPN, dit kun je controleren op de storingspagina van KPN met een (andere) mobiele telefoon of via vast internet. Als er een storing is gemeld zit er vaak niets anders op dan afwachten tot deze is opgelost. Heb je problemen met de internetverbinding op een specifieke plaats dan kan het ook aan je eigen mobiel liggen. Als je deze een keer uit- en weer inschakelt wordt je mobiele telefoon opnieuw aangemeld bij het netwerk van KPN, waarmee het euvel vaak al verholpen is.

Internetverbinding van mijn mobiele telefoon is erg traag
Ten eerste is het handig om in dit geval vast te stellen of de verbinding op een plaats traag werkt, of dat je locatie niet uitmaakt. Mocht dit op een specifieke plaats zijn en meer mensen dit ondervinden, dan is er waarschijnlijk een storing waarover je bij de klantenservice van KPN meer info kunt krijgen. Mocht je verbinding op meerdere plaatsen traag zijn dan is het raadzaam je telefoon een keer uit- en weer in te schakelen. Als dit nog niet geholpen heeft is het goed om apps en toepassingen te sluiten die je niet gebruikt. Deze hebben namelijk op de achtergrond wel vaak verbinding met het netwerk.

Problemen met vast internet

Mijn vaste internetverbinding werkt niet

Allereerst goed om te controleren of de netwerkkabels wel goed zijn aangesloten, of dat je wel de juiste wifi-router hebt geselecteerd. Is dit het geval maar heb je nog steeds geen internet op je computer, laptop of tablet? Dan kun je eerst de modem, en vervolgens de eventuele wifi-router resetten. Nog steeds geen verbinding? Dan is er toch waarschijnlijk last van storing bij KPN.

Internetverbinding via breedband is erg traag
Dit kan te wijten zijn aan een storing bij KPN, maar ook aan het apparaat waarop je werkt. Is je laptop of pc updates aan downloaden, dan neemt dit soms veel bandbreedte in beslag. Is dit niet het geval dan is het ook hier aan te raden de modem en wifi-router een keer te resetten.

Ik heb last van een instabiele wifi-verbinding
Veel mensen hebben thuis een wifi-router staan, omdat je zo met laptop, tablet en eventueel zelfs mobiel niet aan een bepaalde plaats gebonden bent in huis als je internet wilt gebruiken. Door de steeds groeiende up- en downloadsnelheid via de kabel zijn ook de wifi-routers steeds sterker moeten worden. Niet gek dus als je in een tussenwoning of appartement last hebt van het signaal van de buren die zorgen voor een instabiele verbinding. Kijk of het signaal van de buren inderdaad sterker is dan het signaal van je eigen wifi-router. Is dit het geval dan kun je controleren of het mogelijk is van kanaal te wijzigen, en anders kun je nog altijd met de buren overleggen of ze hun wifi-router ergens anders kunnen plaatsen.

Problemen met televisie

Mijn tv geeft stilstaand of blokkerig beeld tijdens het zappen

Als dit voorkomt hoef je je over het algemeen geen zorgen te maken. Bij digitale televisie moet het beeld na wijziging van zender weer opgebouwd worden, en dit gebeurt in blokjes. Gedeeltelijk kan het mogelijk verholpen worden door goede bekabeling, die zorgt voor een optimaal signaal naar de tv. Bij een optimaal signaal duurt het immers korter om met alle blokjes het beeld weer op te bouwen.

Ik zie alleen maar een zwart of blauw tv-scherm
Controleer allereerst of de set-top box wel aanstaat, dit is zichtbaar met een groen lampje. Als het lampje rood is dien je de set-top box met de afstandsbediening in te schakelen. Brandt er helemaal geen lampje dan is deze waarschijnlijk niet aangesloten op elektriciteit. Staat de set-top box wel aan maar is er nog steeds geen beeld, dan ligt dat vaak aan de instelling van de tv. De set-top box wordt via een kabel op de tv aangesloten. Enerzijds kan het voorkomen dat de kabels niet juist zijn aangesloten, maar het is ook belangrijk het juiste bronkanaal (bijvoorbeeld (TV/AV, Ext1. Ext2, HDMI1, HDMI2) te kiezen op het toestel.

Problemen met vaste telefoon

De vaste telefoonaansluiting werkt opeens niet meer

Vervelend als je niet meer gebeld kunt worden en zelf niet meer kunt bellen. Soms wordt dit veroorzaakt door een landelijke of regionale storing, dit kun je controleren op de storingspagina van KPN of navragen bij de klantenservice. Is er geen sprake van een storing dan dien je eerst te controleren of het groene lampje op de grijze NT-1 wanddoos (meestal in de meterkast geplaatst) wel brandt. Als het lampje niet brandt kan het al helpen door de stekker uit het stopcontact te halen en tenminste 30 seconden te wachten alvorens deze weer erin te doen. Sluit je de telefoon direct aan op de NT-1 wanddoos en doet deze het nog steeds niet? Als je met een ander toestel wel kunt bellen, zit het probleem waarschijnlijk in je telefoon.

Ik kan wel zelf bellen, maar niet gebeld worden
Als je niet gebeld kunt worden maar wel zelf kunt bellen, dien je eerst te controleren of je wel een kiestoon krijgt bij het inschakelen van het toestel. Bij een onderbroken kiestoon is het telefoonnummer mogelijk doorgeschakeld. Dit is eenvoudig op te lossen door #21# bij een ISDN2-verbinding of #210# in het geval van een ISDN-aansluiting in te toetsen.

Zoals al blijkt, kunnen problemen zowel te maken hebben met instellingen van je apparaat als een storing. De instellingen kun je meestal zelf wijzigen zodat je weer verbinding hebt, in het geval van een storing zit er vaak niet meer op dan af te wachten totdat KPN deze opgelost heeft.

1 REACTIE

  1. Wij hebben iedere keer problemen met onze Philips D500 trio telefoonset in combinatie met een KPN router. Ineens doet niets het meer of we kunnen wel bellen en niet gebeld worden of mandersom . Alles door KPN nagekeken en alles o.k. Alle andere telefoonsets werken wel, iedere keer onze oude Philips set terug gebruikt . Al een tweede D500 set van Philips gehad maar precies hetzelfde euvel na 2 weken. Bij diverse anderen die b.v. Zeelandnet als provider hebben werkt de D500 set wel perfect, dit hebben we diverse malen uitgeprobeerd, zo gauw we hem thuis weer plaatsen ,problemen.. Herkent iemand deze situatie??

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here